„KAŽDÝ DEN S ÚSMĚVEM“ - koncepce školy a charakteristika ŠVP
Koncepce školy, se záměrem šťastné dítě, pozitivní přístup k životu a důvěra rodičů, vyjadřuje název školního vzdělávacího programu „Každý den s úsměvem“.
Východiskem koncepce je skutečnost důležitosti raných zkušeností pro život, které jsou trvalé, najdou své uplatnění a s velkou pravděpodobností je děti zhodnotí třeba i daleko později a usnadní jim další životní i vzdělávací cestu.
Podmínkou realizace koncepce je vhodné vzdělávací prostředí, pro děti vstřícné, podnětné, zajímavé a obsahově bohaté, v němž se dítě cítí jistě, bezpečně, radostně a spokojeně, které mu zajišťuje možnost projevovat se, bavit a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem.
Cíle a záměry koncepce školy:
- Vytvářet bezpečné sociální klima, atmosféru vzájemné důvěry, pohody, úcty, empatie a solidarity, kde prvořadé bude dítě a respekt k jeho individuálním potřebám a zvláštnostem.
- Uspokojovat a respektovat každodenní potřeby dětí.
- Citlivě realizovat promyšlený adaptační postup s postupným prodlužováním pobytu, pomoci tak dětem při přechodu z rodiny do širší společnosti, rozvíjet adaptaci na změny.
- Upevňovat duševní i tělesné zdraví dětí, umožnit dostatek pohybu.
- Pěstovat návyky zdravého životního stylu a zdraví podporujícího chování, upevňovat kulturně hygienické návyky.
- Vytvářet prostor, čas a podmínky pro hru dětí a jejich seberealizaci.
- Denní režim uspořádat tak, aby byl zajištěn zdravý a harmonický fyzický a psychický vývoj dětí, chránit děti před situacemi, které je stresují.
- Zajistit uspokojivé citové prožívání dítěte, pěstovat kladné morálně volní vlastnosti dětí, obohacovat sociální zkušenost.
- Vytvářet takové podmínky, aby se mohla osobnost dítěte rozvíjet v celé jeho šíři, v oblasti motorické, emocionální, kognitivní, estetické a sociální.
- Vzdělávání vázat k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí, včetně vzdělávacích potřeb specifických.
- Vytvářet podnětné prostředí k rozvoji dovedností dětí, podporovat rozvoj jejich postupné samostatnosti: "Pomoz mi, abych to udělal sám ", M. Montessoriová.
- Hledat a využívat nové přístupy a formy výchovné práce, vytvářet podmínky pro experimentování, spontánní sociální učení, situační a prožitkové učení.
- Zajistit příležitost k seberozvíjení a učení, rozvíjet vztah dítěte k poznávání a učení.
- Hravou formou a prožitkovým učením pěstovat u dětí vztah k životnímu prostředí.
- Rozvíjet komunikativní dovednosti.
- Předcházet negativním sociálně patologickým jevům, hravou formou upozorňovat na nebezpečí návykových látek, připravit je, aby byly schopny snáze čelit nejrůznějším nástrahám a rizikům, které život přináší a které ohrožují zdraví, upozornit na nebezpečí i od některých cizích osob.
- Připravit děti na dobrý start do školy a ve spolupráci se ZŠ na plynulý přechod do školy.
- Věnovat systematickou péči dětem s odloženou školní docházkou.
- Pečovat o rozvoj talentů.
- Osobnostně orientované plánování založit na správné pedagogické diagnostice.